٠٤ سبتمبر ٢٠١١

 

أحلف بنون - فؤاد حداد

يا اهل الأمانة والندى والشوق
يا مجمّعين الشمل في الحضره الزكيّه
أول ما نبدي القول نصلي على النبي
سيّد ولد عدنان رسول الله

المصطفى المختار يقوم الليل
ويقوم معاه المؤمنون الصحابه
وانا معاهم في أنين الربابه
أنا عيني دارت ياما درات عيني
على جموع الذكر والحلقات
ولقيت في قلبي رسم كل الآيات
الله بذكره تطمئن القلوب
إلهي قادر يمحي كل الذنوب
أنا كنت يوم باحلم بكل الزمان
وماشي باستغفر في ألف أدان
ودخلت بيت رحب الفناء والباحه
يا اهل المروءه والكرم والسماحه
يا اهل الأمانه والندى والشوق
الدنيا غرقت كلها في الضوء
والعنبر الطيب وريح الجاوي
والليل سحاب أخضر لطيف الخطاوي
نهر العسل استطعف البساتين
والنخل غنّى والعنب والتين
يا عيني راحت فين ويا عيني صاحيه
يا جنة الله اللي في كل ناحيه

أحلف بنون والمؤمنون
قلب الليله دي أخضر حنون

يا فطره سمحه ونفوس رقيقه
أنا لما جيت أخدم الطريقه
شيخنا اللي عارف سر الحقيقه
بسط يمينه وقال يا مريدي
عينك في عيني وإيدك في إيدي
كل الخلايق أخوات شقيقه

أحلف بنون والمؤمنون
قلب الليله دي أخضر حنون

يا فطره سمحه واخوات شقايق
قال يا مُريدي إن كنت صادق
في بحر عشقك ما تلاقي شاطيء
لا بالقصايد ولا الأغاني
بأي معنى من المعاني
غير الشهيد لا يُسمى عاشق

أحلف بنون والمؤمنون
قلب الليله دي أخضر حنون

خدّني وعادني وجاب وودَّى
قال يا مُريدي شوف أيّ وردة
لا هيّ أكتر ولا هيّ واحدة
مافيش حياة إلا عند غيرك
تعيش في خيره ويعيش في خيرك
مش باقي منا غير المودّه

أحلف بنون والمؤمنون
قلب الليله دي أخضر حنون

عيني رأت فجر طول الليل يناديني
يفتح مياديني
ياخدني مني لكل الناس يوديني
ويردّني في الندى ويقول لي إسعى لي
أقوم من السجده ماشي في طريق عالي
واقرا الضحى في الطريق العالي تهديني

التسميات: ,


تعليقات (1):

  Blogger Adel قال/قالت:

السيدة الفاضلة سامية جاهين:
اسمي عادل ملك – أعيش في الولايات المتحدة الأمريكية منذ سنة 1982 - بالرغم من أني أعمل كمهندس مدني في ولاية كاليفورنيا الا أني درست الموسيقى العربية والموسيقى الكلاسيكية. كنت ومازلت من المعجبين بوالدك الشاعر الكبير صلاح جاهين – ولحنت له قصيدته: يابحر يااحمر وبعيد وجينالك أهو في أجازة العيد.
سنزور مصر العزيزة ابتداءا من اواخر شهر اكتوبر ولمدة اسبوعين. سأكون سعيدا ان أسمعك أنت والفرقة الرائعة اسكندريللا هذه الأغنية. من فضلك أرسلي لي الرد على هذا الإيميل:
adelwmalek@gmail.com

والسلام.

٨/٩/١١ ١٩:٥٢
 

إرسال تعليق

أول الشارع >>